Een portret van de Amsterdams-Friese dichter Nyk de Vries. De film zoomt in op zijn periode als Dichter fan Fryslân en vertelt en passant zijn levensloop, te beginnen bij zijn jeugd in de Friese Wouden, de streek die een grote rol speelt in zijn werk en waar hij begon als muzikant. De film toont hem als een veelzijdig schrijver en muzikant die steeds nieuwe vormen bedenkt en graag samenwerkt met andere artiesten en kunstenaars. Hij maakte o.a. een achttal poëzievideo's met filmmaker Herman Zeilstra, die ook de regisseur is van deze film. Zeilstra gebruikt delen uit de poëzievideo's en verweeft die met fragmenten uit Nyks praktijk. Zo volgt hij de schrijver tijdens een blokfluit-Elfstedentocht met het Cohda Kwartet door Friesland. Ook reist hij met hem naar Kopenhagen waar Nyk optreedt met de Deense dichter Carsten René Nielsen.
Film stills
Keep Swingin! (20min.)
Noorderkroon
Informatie
Regie:Perrie Hoekstra
Ondertitel:Geen
Taal:Nederlands
Originele titel:Keep Swingin!
Jaartal:2021
Omschrijving
Rein de Graaff uit Veendam behoort tot een van de grootste pianisten uit de Nederlandse jazzgeschiedenis. In zijn langdurige loopbaan speelde De Graaff met de groten der aarde: Dexter Gordon, Babs Gonzales en Hank Mobley. Waar de muziek zijn aantrekkingskracht op De Graaff bleef houden, kon het muzikantenleven hem gestolen worden. Het eenzame leven op tournee leek hem maar niks. In 2019 stopte hij met optreden. Hoe kijkt De Graaff terug op de gloriedagen van de jazz en zijn eigen loopbaan?
Film stills
Low Tones, Wide Grooves (28min.)
Noorderkroon
Informatie
Regie:Chris Frieswijk
Ondertitel:Nederlands
Taal:Nederlands, Fries, Engels
Originele titel:Lage tonen, brede groeven
Jaartal:2022
Omschrijving
Muziek is de belangrijkste taal voor muzikant Arnold de Boer. Al ruim 20 jaar toert Arnold onder de naam Zea de wereld rond en schakelt speels tussen electropunk, wereldmuziek en intieme akoestische liedjes.
In 'Lage Tonen, Brede Groeven' zien we de totstandkoming van zijn tweede Friestalige plaat ‘Witst noch dat d’r neat wie’ (Weet je nog dat er niets was). Gedurende het creatieve proces ontdekken we Arnold’s onvermoeibare zoektocht naar verbinding; van de Makkummer drumband waar hij als jongetje begon tot de Ghanese manpower van kologo-ster King Ayisoba. Tegelijk is het een zoektocht naar zichzelf. Stukken wrakhout symboliseren zijn rudimentaire benadering van de muziek – Het zijn de ‘brede groeven’, waarin Arnold de Boer het leven op een rechtstreekse, ongepolijste en ongedwongen manier een plek geeft in zijn muziek.