Films
November 9 – 2025
Dit zijn de winnaars van de Noorderkroon Awards 2025
Zondag 9 november zijn bij de awardshow op het festival in de Harmonie de zeven Noorderkroon Awards uitgereikt.

De Noorderkroon en de bijbehorende awarduitreiking boden tijdens het filmfestival een podium aan filmmakers uit de noordelijke regio. Een driekoppige jury beoordeelde de inzendingen op kwaliteit, originaliteit, actualiteit en creativiteit, en koos in elke categorie een winnaar. Dit jaar werden de Noorderkroon Awards voor de tiende keer uitgereikt.
De winnaars per categorie
Beste speelfilm – Vlam (Regie: Daphne Lucker)
Vlam is een gedurfde en gelaagde film over de complexe en giftige band tussen moeder en dochter. De film toont niet alleen de pijn van die relatie, maar ook de liefde, de loyaliteit en de nuance. De keuze om dans als taal van emotie in te zetten is bijzonder: beweging wordt een vorm van spreken waar woorden tekortschieten. Die fysieke expressie, aanvankelijk gesloten en naar binnen gekeerd, groeit gaandeweg uit tot een overtuigende, zelfverzekerde dans waarmee het personage letterlijk het licht toelaat.
Beste documentaire – Yn myn dreamen hear ik dy (Regie: Murk-Jaep van der Schaaf)
Deze documentaire onderscheidt zich door haar universele blik op een ogenschijnlijk klein onderwerp: de waarde van minderheidstalen. In Yn myn dreamen hear ik dy worden taal, landschap en identiteit op natuurlijke wijze met elkaar verweven. De film laat zien hoe woorden wortelen in grond, gemeenschap en cultuur, en hoe taal een bron van veerkracht en verbondenheid kan zijn. De beelden ademen het ritme en de eigenheid van elke regio, terwijl de persoonlijke verhalen op een vanzelfsprekende manier in het geheel zijn opgenomen, waardoor de drijfveren van de personages invoelbaar worden.
Beste studentenfilm – Super Duper Mega Fan (Regie: Sarah van der Pers)
Een fantasierijke, kleurrijke film die bruist van energie en visuele ideeën. Super Duper Mega Fan is over-the-top in vorm, maar oprecht in gevoel. De film weet een dromerige reis te verbeelden die draait om sociale angst en verlangen naar verbinding. De art direction en het production design zijn uitgesproken en zorgvuldig bedacht; je voelt dat de maker precies wist hoe de film eruit moest zien. Hoewel de vertelling nog ruimte voor groei laat, toont de film een sterk gevoel voor sfeer, ritme en beeldtaal. Een sympathiek, visueel overtuigend werk dat laat zien dat stijl ook emotie kan dragen.
Beste korte fictiefilm – Pocongdorie (Regie: Jasper ten Hoor & Ivan Hidayat)
Pocongdorie is een verrassend frisse film die moeiteloos schakelt tussen horror, humor en drama. Het spel met genres is speels, maar ook betekenisvol: de film gebruikt de horror niet als gimmick, maar als spiegel voor identiteit, verlies en culturele erfenis. Met veel gevoel voor ironie en warmte toont de film het conflict tussen broer en zus, tussen het omarmen en afwijzen van roots. De culturele lagen, het Indische perspectief en de menselijke humor tillen Pocongdorie ver boven het genre uit. Een film die spannend en ontroerend tegelijk is.
Beste korte documentaire – Met huid en haar (Regie: Jasper van Leeningen)
Een ontroerende, subtiele documentaire die de een nieuwe blik werkt op het opzetten van dieren. Door de combinatie van off-screen interviews en beelden van het prepareren van dieren ontstaat een film die nooit luguber wordt, maar juist menselijk en warm. De emoties van de geïnterviewden contrasteren prachtig met de rustige nuchterheid van de opzetters, en samen geven ze betekenis aan het vasthouden van wat verloren is. Met huid en haar is zorgvuldig gemaakt en laat zien hoe iets dat verloren lijkt, op een onverwachte manier nieuw leven kan krijgen.
Beste nieuwe maker – Écht? (Regie: Jonathan Bergsma & Jonathan Sipkema)
Een film die zich onderscheidt door zijn eigenzinnige aanpak en sterke persoonlijke signatuur. Écht? leunt sterk op muziek, maar is meer dan dat: een cinematografische beleving waarin de maker duidelijk een eigen stijl durft te tonen en ons inzicht geeft in de psyche van de hoofdpersoon. De film laat zien hoe muziek en beeld nauw aansluiten bij de inhoud. Deze film blonk voor ons uit vanwege de gedurfde keuzes en originele expressie, precies wat je zoekt in een nieuwe maker.
Grootste aanstormend talent – Koud Water (Regie: Ayan Egal & Alexander Roux)
Koud Water is een prachtig gefilmde schets van vriendschap, mannelijkheid en een wereld op de rand van geweld. De film vangt de sfeer van de stad Groningen met oog voor detail en maakt van de stedelijke omgeving een filmisch decor dat nieuw aanvoelt. Het gebruik van de hooligansfeer als arena is bijzonder geslaagd, en toont overtuigend wat de personages uit dat bestaan halen. De vriendschap tussen de jongens voelt authentiek, terwijl ook groepsdruk en eenzaamheid subtiel en treffend worden weergegeven. Een indrukwekkend visitekaartje van twee veelbelovende filmmakers.