Lola Montès

Frankrijk, Duitsland, 1955, 116'
Regie: Max Ophüls
Frans, Duits, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld

De oorspronkelijk Duitse regisseur Max Ophüls maakte als exil-regisseur films in Nederland (Komedie om Geld) en de Verenigde Staten (o.a. Letter from an unknown woman), maar zijn beste films maakte hij in Frankrijk. Na cinematografische pareltjes als La Ronde, Le Plaisir en Madame de… verfilmde hij in 1955 het op historische feiten gebaseerde Lola Montès. In een circusshow vol bizarre piccolo’s, dwergen en gemaskerde figuren en met Lola zelf als trapeze-artieste wordt teruggeblikt op haar rijke levensverhaal met onder meer haar verhoudingen met Franz Liszt en Ludwig 1, koning van Beieren. Bij verschijnen in 1955 was Lola Montès de tot dan toe duurste Europese filmproductie. De film werd opgenomen in Cinemascope, met speciale kleur- en geluidssystemen, en gerealiseerd in verschillende taalversies (Duits, Engels en Frans). De film wordt nu erkend als meesterwerk, maar destijds werd  de gedurfde vormgeving en de gewaagde voorstelling van een gevallen vrouw als circusattractie minder geapprecieerd en veel prints werden bruut ingekort of gehermonteerd. Het NFF vertoont een fraaie, digitale restauratie van de Franstalige versie.

Deze film geselecteerd is door onze gastprogrammeur Rene Wolf, Head of acquisitions and senior programmer bij EYE. Naar aanleiding van Benedikt Erlingssons imposante compilatie The Show of Shows: 100 years of Vaudeville, Circuses and Carnivals selecteerde René drie ‘circus’-klassiekers. Met voorfilm: Kermesse Fantastique  (1951) Joszef Misik 10′.

Classic drama about Lola Montès, the Irish dancer who escaped a forced marriage and then travels throughout Europe, chased by scandal. The film is now recognized as a masterpiece, but the bold design and bold representation of a fallen woman was as a circus attraction was a less appreciated when the film was released.

Voorstellingen

Geen voorstellingen

Prijsinformatie